Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
logo
Mobil menu

Årsberetning 2022

Årsberetning
Skolebestyrelsen Højmarkskolen 2021/22
Kære forældre, medarbejdere og ledelse på Højmarkskolen
På skolebestyrelsesmødet i oktober besluttede vi, at årsberetningen skal
gennemføres ved opstillingsmødet, derfor vil jeg nu afgive denne.
En skolebestyrelse består af syv forældrerepræsentanter, to
medarbejderrepræsentanter, to elevrepræsentanter - alle med stemmeret.
Skolens leder, Lone Clausen og dennes stedfortræder, viceskoleleder Hirma
Bektas, (hun er dog pt. på barsel, så specialafdelingens Jacob Michelsen
deltager i denne periode) varetager skolebestyrelsens sekretærfunktioner -
alle uden stemmeret.
Men en skolebestyrelse er også meget mere end denne kommunale formalia.
Vores skolebestyrelse er i hvert fald for mig. Når vi samles til
bestyrelsesmøde, så er det i et forum, hvor vi er der for det samme. At lave en
god skole for børnene.
Vi diskuterer, griner, bryder brød og debatterer højlydt - men altid med
samme mål: at videreudvikle på hele konceptet: Det er bedst, når du er her.
---
Indeværende skoleårs opstart sker med få ændringer - og få smittede.
Ved skoleårets start bliver ringetiderne rykket for at være i overensstemmelse
med bustransporten, og lektionerne er atter af 45 minutters varighed.
Som skole benytter vi os af §16d, som giver os mulighed for at forkorte
skoledagen og i stedet have to-lærer-ordning i ugentlige dansk- og
matematiktimer.
I efteråret deltager repræsentanter fra elevrådet i Danske Skoleelevers
landskonference, og kommer hjem med oplevelsen af at gøre en forskel som
elev.
Der kan ad flere omgange igen gennemføres projektbaserede læringsforløb i
de såkaldte PBL-uger både i almen- og specialklasserne.
I 7A og 7C gennemføres her i foråret endnu et prøvehandlings-forløb ud i
Eleven som forsker. En repræsentant fra skolebestyrelsen har deltaget ved
forløbets opstart den 15. marts, og vi vil interesseret følge med i
elevdimensionen omkring skolens fortsatte udvikling.
Ift. Covid-19 er der glæde over lempelser og tilnærmelsesvis almindelig
skolestart, og endeligt pr. 10. september fjernes Covid-19-restriktionerne helt.
Efter gode erfaringer under Covid-19 fortsættes fordeling af toiletter til hver
klasse og der opfordres fortsat til god håndhygiejne.
Under nedlukningen før juleferien har specialafdelingen stadig fysisk
fremmøde, som det har været tilfældet under hele pandemien.
Siden juleferien har der været smitte på skolen, men endelig har vi nu
fornemmelsen af, at det løsner op, og der kan laves skole som før pandemien!
Skoleåret starter desværre også med en vandskade på faggangen, hvor
specielt musiklokalet er hårdt medtaget. Der er håndværkere på sagen, vi er
snart tilbage ved status quo, men der er desværre endnu en vandskade ved
årsskiftet – i samme område som sidst, men denne gang forårsaget af en
frostsprængning, som forsikringen ikke dækker. Der arbejdes pt. stadig på at
etablere løsninger der kan bringe musiklokalet i stand igen – nogle
instrumenter har skolen fået lov til at få af ungdomsskolen.
Der er en undersøgelse i gang af Dansk Typeskoles byggerier, som
Højmarkskolen er bygget efter. Der er foretaget undersøgelser på bygning A
og D, hvilke der bliver fulgt op på ud fra undersøgelsens rammer.
---
I skolebestyrelsen mødes vi kontinuerligt - fysisk eller online - hver måned,
som vi har fastholdt og gjort gennem pandemien.
Vi har fra skoleårets start struktureret et årshjul, vi planlægger mødernes
dagsorden efter, naturligvis med plads til aktuelle emner.
I dette skoleår har vi blandt meget andet brugt tid og ressourcer på:
- Skolebestyrelsens samarbejde med Udvalget for skoler og børn. Den 21.
september deltager skoleleder Lone og jeg i et dialogmøde på Brørupskolen
med det afgående udvalg. Dialogmødet har fokus på budget 2022-2025,
læringsmiljøindsatsen samt ambitioner for kommunens skoler i fremtiden.
Efterfølgende afgiver skolebestyrelsen et høringssvar på det kommende
budget, hvor vi udtrykker bekymring for de massive besparelser kommunens
skoler står overfor i de kommende år.
Efterfølgende efterårets kommunalvalg konstituerer det nye Udvalg for Skoler
og børn sig, og næstformand Michael og jeg møder dem på dialogmødet den 8.
marts på Askov-Malt Skole. Her er der fokus på rekruttering til
skolebestyrelsesvalg, læringsmiljøer, den åbne skole, inklusion samt den
digitale skole. Store emner - på to timer.
Den 14. marts er det nye udvalg på 30 minutters visit på Højmarkskolen. De
får en rundvisning, hvor de bl.a. introduceres for Eleven som Forsker, fysiske
læringsmiljøer i klasselokale, specialafdelingen og indskolingen. Vi beser
sammen de gentagne omfattende vandskader på faggangen, udeområdet med
Palmelunds container til fx. praktisk matematik og slutter ved uderummene
med alle deres muligheder.
- Skolens samlede budget for almen og special inkl. de tilhørende SFO’er.
Skolebestyrelsen bliver løbende orienteret om skolens budget samt udførelse
af skolens opgaver og forpligtelser. Samlet kommer skolen ud af 2021 med
underskud, der tager sit udgangspunkt i uforudsete udgifter til visiteringer og
brug for ekstra hænder i forbindelse med etablering af pædagogiske tilbud til
udfordrede børn.
- revision af skolens principper. Vi arbejder med den på daværende tidspunkt
ældst daterede og fremefter, pt. reviderer vi et-to principper pr.
bestyrelsesmøde, hvorefter de løbende lægges ud på skolens hjemmeside. I
dag skal vi fx. arbejde med princippet for faglig og social udvikling.
- at drøfte transport og trafik. Lone og Jacob har været til møde omkring
kørsel til specialafdelingen, og er draget ind i en proces omkring
fremadrettede ønsker til afgangstider ved endt skoledag.
Skolebestyrelsen er meget opmærksomme på morgentrafikken omkring
skolen og Medius med busbørn, forældrekørsel, cyklister og gående
skoleelever. Trods nye trafikanlæg og senest nyanlagt cykelsti langs SFO og
specialafdeling opleves der stadig usikre situationer. Skole og forvaltning er i
dialog omkring udredning samt forbedring af morgentrafikken. Kommunal
repræsentant er senest inviteret til observation af morgentrafikken omkring
skolen.
- arbejdet med skole-hjem-samarbejdet med evaluering af den individuelle
kontakt i hverdagen og skole-hjem-samtaler samt de kollektive
forældremøder. Der er ytret ønske fra de forældrevalgte om mere tid på
forældremøderne med henblik på tid til dialog forældrene imellem. Vi ønsker
inddragelse af erfaringer fra klasseråd til at optimere forældremødeformen.
Vi vil i det hele taget sætte fokus på klasserådenes rolle, hvilket betyder, at når
der er afholdt forældremøder ved kommende skoleårs opstart, vil vi i
september invitere forældrerådene til en inspirationsaften mhp.
idéudveksling og vidensdeling bl.a. omkring klassetrivsel,
klassearrangementer mm. forældre imellem.
Vi vil endvidere genstarte samarbejdet med vores forbundne skoler - et
samarbejde vi påbegyndte før pandemien - således at de tre skolebestyrelser
fra Føvling, Glejbjerg og Holsted mødes her på Højmarkskolen den 19. april.
Fokus er naturligvis på overgangen fra 6. til 7. årgang, men med henblik på et
samarbejde omkring kendskab til hinanden samt skolerne allerede fra
indskolingen gennem faglige samarbejder og sociale arrangementer i løbet af
skoleårene.
---
Medarbejderrepræsentant Jannick Dam Kristensen træder i december ud af
bestyrelsen pga. privat virke i kommunalpolitik. Suppleant Tina Foged er
dermed tiltrådt bestyrelsen. Jannick skal også her - igen - have stor tak for sit
engagement i skolebestyrelsesarbejdet. Tina har tidligere siddet med som
medarbejderrepræsentant; dejligt at have hende tilbage.
Forældrerepræsentant Brian Petersen har pt. sygeorlov og suppleant Erik
Nielsen deltager dermed ved bestyrelsesmøderne. Erik skal have tak for at
træde til med stor erfaring og god viden fra tidligere skolebestyrelsesarbejde.
Vi glæder os til Brian atter er klar til at deltage.
Viceskoleleder Hirma Bektas har pt. barselsorlov og afdelingsleder for
specialafdelingen Jakob Michelsen deltager i denne periode ved
bestyrelsesmøderne. Hirma skal nyde sit barn og barsel, og imens nyder vi
godt af mødet med Jacob og dén viden om specialafdelingen, han bringer med
til bordet.
Forældrerepræsentanterne Søren Skou og Karsten Madsen genopstiller
desværre ikke ved dette valg. Jeg vil allerede her benytte lejligheden til at
anerkende dén dedikation og dét engagement, de har lagt i
skolebestyrelsesarbejdet. De skal have stor tak for deres indsats.
Endeligt skal lyde et hjerteligt tak til den samlede bestyrelse for et fantastisk
samarbejde omkring skolens børn - det er netop derfor, vi er her.
Hermed afslutter jeg skolebestyrelsens årsberetning.
På skolebestyrelsens vegne,
Marlene Bøgh